KthLiitto osallistuu STOP nyt! -mielenosoitukseen

KthLiiton valtuusto päätti kokouksessaan 22.1. liiton osallistumisesta STOP nyt -mielenosoitukseen Helsingin Senaatintorilla 1.2.2024 klo 12:00-14:00.
23.1.2024 12:17

Palkansaajakeskusjärjestöt STTK  ja SAK ovat kutsuneet koolle mielenosoituksen hallituksen työelämäheikennyksiä vastaan torstaina 1. helmikuuta klo 12.00 Helsingin Senaatintorille. Mielenosoituksessa lähetetään työelämää ja suomalaisten hyvinvointia heikentävälle hallitukselle viestin: STOP nyt!

KthLiiton valtuuston päätös koskee vain osallistumista Senaatintorin mielenosoitukseen ja siihen kuluvia matka-aikoja. Liiton jäsenet eivät voi esimerkiksi ulosmarssia työpaikalta muilla paikkakunnilla.

KthLiitto kutsuu jäsenensä osallistumaan mielenosoitukseen!

Ilmoittaudu kuljetuksiinKeskusjärjestöt järjestävät yhteistyössä jäsenliittojen kanssa kuljetuksia Helsinkiin mielenosoitukseen eri paikkakunnilta. Tapahtumaan ja järjestettäviin yhteiskuljetuksiin voi ilmoittautua tämän linkin kautta. Ilmoittaudu myös, vaikka et tarvitse kuljetusta. Linkistä löydät bussireitit(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun).

Miksi mielenosoitus järjestetään

Hallitusohjelma sisältää useita työntekijän oikeuksia ja sosiaaliturvaa heikentäviä esityksiä. Se aikoo muun muassa helpottaa ja nopeuttaa työntekijän irtisanomista, mahdollistaa perusteettomat vuoden mittaiset määräaikaiset työsuhteet, heikentää työttömyysturvaa, muuttaa ensimmäisen sairauspäivän palkattomaksi ja toteuttaa rajoituksia neuvottelujärjestelmään ja lakko-oikeuteen.

Kaikki heikennysesitykset löydät täältä: Hallitusohjelman vaikutukset työntekijän oikeuksiin ja toimeentuloon(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)

– Toteutuessaan lainsäädännön muutokset heikentäisivät myös KthLiiton jäsenten työsuhteiden ehtoja: osa vaikuttaisi suoraan, osasta neuvoteltaisiin työsopimusneuvotteluiden yhteydessä ja osa vaikutuksista tulisi välillisesti työmarkkinoilta, toteaa KthLiiton puheenjohtaja Tuija Sarlin

– Jos työmarkkinaosapuolten sopimia asioita viedään eteenpäin lakimuutoksilla, tämä on iso heikennys sopimisen kulttuuriin, jatkaa Sarlin.

– Sosiaaliturvan heikennykset näkyvät Kelassa asiakas- ja hakemusmäärien nousuna ja tutkimusten mukaan kohdistuvat eniten jo nyt heikommassa asemassa oleviin, mm. yksinhuoltajiin, yksin asuviin ja työttömiin, toteaa Sarlin.

Lue tarkat tiedot mielenosoituksesta: www.sttk.fi/mielenosoitus(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)

(avautuu uuteen ikkunaan)